Do jednych z obowiązków każdego właściciela sklepu należy inwentaryzacja. Polega to na przeliczeniu i napisaniu ilości towaru, który do 31 grudnia bieżącego roku, nie został sprzedany i wciąż jest na stanie. Według przepisów nie można rozpocząć sprzedaży w nowym roku, jeżeli nie dokonało się inwentaryzacji za poprzedni rok. To zadanie bywa bardzo uciążliwe dla wielu właścicieli, dlatego warto zapoznać się z paroma radami, które ułatwią remanent.
Zatrudnienie kogoś do pomocy
Zgodnie z przepisami remanent musi być zaświadczony przez minimum dwie osoby, a dokładnie rzecz ujmując, to przez właściciela sklepu oraz pracownika, który wziął udział w inwentaryzacji. Jeżeli ktoś prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, to w trakcie spisu z natury, może skorzystać z pomocy współmałżonka lub jakiegoś innego członka rodziny.
Przeliczanie towaru
Ważne jest też to, że w końcoworocznej inwentaryzacji należy wziąć pod uwagę następujące rzeczy:
-towary handlowe,
-materiały podstawowe i pomocnicze,
-wyroby gotowe,
-półfabrykaty i produkcja niezakończona,
-braki,
-odpady.
Warto wiedzieć, że należy policzyć nie tylko te towary, które znajdują się w firmie, ale również te, które znajdują się poza nią.
Oszacowanie inwentaryzacji
Właściciele przedsiębiorstwa po odbyciu remanentu mają 14 dni na dokonanie wyceny towarów.
Warto zaznaczyć, że wycena inwentaryzacji jest bardzo istotna z tego względu, że jego wartość oddziałuje na wysokość podatku dochodowego, który później będzie trzeba zapłacić.
Czy księgowanie spisu i finalizowanie KPiR jest ważne?
Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, że ostatnią rzeczą w Książce Przychodów i Rozchodów powinna być wartość inwentaryzacji. Warto zaznaczyć, że remanent końcoworoczny jest jednocześnie spisem z natury początkowym. Dlatego zakładając nową KPiR należy na jej początku zawrzeć wartość inwentaryzacji z zeszłego roku.
Istotne jest też to, że właściciel przedsiębiorca nie musi przynosić spisu z natury do urzędu skarbowego. Wystarczy wydrukować stosowany dokument i przechowywać go warz z innymi papierami przez okres pięciu lat.