Pandemia znacząco wpłynęła na rozwój e-handlu. Według danych platformy Shoper podczas pierwszego polskiego lockdownu obroty w niektórych sektorach rynku e-commerce wzrosły nawet o 100% w porównaniu z rokiem 2019. W sumie nie powinno to być zaskoczeniem: mimo ogólnego spowolnienia gospodarczego, dzięki pracy zdalnej wielu klientów e-handlu zachowało swoje dochody, a znikło wiele dotychczasowych sposobów na wydawanie pieniędzy. Z kolei klientów, którym spadły dochody, do sklepów internetowych przyciągały atrakcyjne ceny. Ważne jest też, że jeszcze w okresie przed pandemią rozwinęły się znacznie usługi logistyczne i inne usługi dla e-handlu: jest duży wybór opcji płatności, liczne firmy kurierskie działają coraz sprawniej, liczba Paczkomatów przekroczyła już dziesięć tysięcy. Łatwe płatności i sprawny transport przesyłek ze sklepów online stanowią ważną zachętę dla klientów szukających alternatywy dla handlu stacjonarnego. Nie tylko najbogatsi gracze na rynku stali się jeszcze bogatsi – wiele mniejszych sklepów online także zwiększyło obroty; pojawiło się też wiele nowych firm świadczących usługi w sieci, w tym wiele sklepów. Zaburzeniu uległy przy tym przesyłki międzynarodowe, co było korzystne dla krajowego handlu online. Co najważniejsze, klienci niełatwo zmieniają nowo nabyte nawyki zakupowe, można więc spodziewać się utrzymania tych trendów. Jest to więc wciąż dobry okres na rozpoczęcie działalności w tej branży. Jedną z rzeczy, na które powinien zwrócić uwagę początkujący sklep internetowy, są usługi kurierskie dla firm.
Dlaczego dobra firma kurierska jest ważna dla początkujących
Początkujące sklepy, które nie mają jeszcze wyrobionej opinii i stałych klientów, są szczególnie narażone na utratę przychodów z powodu porzucenia koszyka (co oznacza, że klient skompletował zamówienie, ale opuścił sklep przed jego opłaceniem). Jednym z głównych powodów porzucenia koszyka jest brak preferowanych przez klienta opcji płatności i przesyłki zamówienia. Szczególnie na początku warto więc powierzyć przesyłki jednemu ze sprawdzonych przewoźników. Jednocześnie bardzo często kluczowe dla sukcesu na bardzo konkurencyjnym rynku e-handlowym jest oferowanie towarów w konkurencyjnych cenach. Drogie przesyłki kurierskie będące jedyną opcją dostawy są często powodem porzucenia koszyka w małych sklepach. Dlatego zwłaszcza w początkach działalności warto wybrać firmę kurierską oferującą atrakcyjne ceny i warunki dostawy, ale nie wymagającą zbyt wysokich kosztów bieżących, na które początkująca firma często nie może sobie pozwolić.
Usługi kurierskie i Paczkomaty
Usługi kurierskie dla firm w branży e-handlowej nie są jednak wystarczające. Od dwóch lat badania rynku wskazują, że przesyłki do Paczkomatu są najczęściej wykorzystywaną metodą nadania paczki z e-sklepu. W badaniach opinii internautów kupujących w sieci, przeprowadzanych dorocznie przez Gemius, co prawda jeszcze w 2020 roku respondenci wskazywali, że dostawa paczki kurierem najbardziej motywuje ich do robienia zakupów w sieci, ale w praktyce częściej korzystali z przesyłki do Paczkomatu. Ten trend potwierdzają też już dwie fale badań przeprowadzonych w kwietniu 2020 i 2021 przez Kantar Polska, w których na przesyłkę do Paczkomatu wskazało więcej respondentów niż na kuriera. Nie oznacza to jednak, że kurierzy całkiem wyszli z mody – usługi firm kurierskich wciąż są bardzo ważne. Tak więc sklep internetowy, nawet początkujący, musi obecnie oferować klientom obie usługi – przesyłkę kurierem i do Paczkomatów.
Usługi kurierskie dla firm z InPost
InPost to jedyna firma kurierska umożliwiająca nadanie paczki ze sklepu sieciowego do Paczkomatu, co w związku z popularnością tej formy przesyłki oznacza, że sklep online w zasadzie musi sięgnąć po ofertę tego operatora. Jednakże, jako firma kurierska, InPost oferuje też opcję tradycyjnej przesyłki kurierem. Czy warto zdecydować się na ofertę firmy w tym zakresie? Przemawia za tym wiele argumentów. Przede wszystkim, sklepy internetowe, wysyłające jak by nie było liczne paczki, korzystają zwykle z jakiejś formy umowy umożliwiającej wysyłkę większej ilości paczek korzystając z preferencyjnych warunków. Korzystając z oferty InPost sklep zamiast zatrudniać dwie różne firmy kurierskie do obsługi dwóch różnych form przesyłki, pospisuje jedną umowę z jedną firmą, która zajmie się transportem paczek obu rodzajów. A że usługa jest tym tańsza im więcej paczek wysyłamy, to korzystając z umowy z jedną firmą zamiast dwóch uzyskamy lepsze warunki.
Paczki dla firm z InPost
Usługa InPost dla firm jest też atrakcyjna z innych powodów. Paczka zwykle dostarczana jest już następnego dnia po nadaniu (w przypadku Paczkomatów nawet 98% przesyłek). Dużym plusem dla wielu kupujących jest też innowacyjna aplikacja mobilna, umożliwiająca łatwe śledzenie przesyłek, zdalne otwieranie skrytek Paczkomatu i płacenie za przesyłkę za pobraniem. Operator cieszy się też dużym zaufaniem klientów: we wspomnianych badaniach Kantara uzyskał najwyższy z wymienionych tam firm kurierskich wskaźnik NPS (będący miarą satysfakcji klienta), na poziomie 72 punktów. Firma ma również opinię innowacyjnej, nowoczesnej i ekologicznej, co pozytywnie odbije się też na image’u sklepu korzystającego z jej usług. Już sam widok charakterystycznego żółtego logo w koszyku będzie dla kupujących sygnałem, że mają do czynienia z poważnym nowoczesnym sprzedawcą, do którego mogą mieć zaufanie.
Paczki w ofercie abonamentowej
Najbardziej opłacalną opcją dla sklepów online rozpoczynających swoją działalność są tzw. abonamenty. W ramach abonamentu firma uiszcza co miesiąc określoną opłatę abonamentową, której całą kwotę może przeznaczyć na zakup usług logistycznych. Jaka z tego jest korzyść dla sklepu? W zamian za zobowiązanie do regularnych wpłat przez dwunasto- lub dwudziestoczteromiesięczny okres umowy dostaje on obniżone ceny usług, czyli pojedyncza przesyłka kosztuje sklep taniej niż gdyby korzystał z regularnego cennika. Cena przesyłki zależy od czasu trwania umowy oraz od kwoty miesięcznego abonamentu i zaczyna się od 8,91 zł za przesyłkę do Paczkomatu i od 9,99 zł za kuriera (w abonamencie Midi Firma za 600 zł). Jednak nawet w najtańszym abonamencie Mini Firma (za jedyne 150 zł miesięcznie) paczka kurierska kosztuje zaledwie 10,49 zł, a Paczkomatowa niecałe 10 zł. Do tego kurier przyjedzie za darmo do siedziby sklepu po odbiór paczek (normalnie jest to usługa dodatkowo płatna jeśli nadaje się mniej niż pięć paczek). W abonamencie tańsza jest też przesyłka pobraniowa, z której szczególnie chętnie korzystają klienci nowych sklepów, ponieważ jej dostępność wzbudza zaufanie klienta. Na koniec najlepsze: wybierając najtańszy abonament dla firm można zrezygnować z oferty bez konsekwencji w ciągu pierwszych trzech okresów rozliczeniowych (czyli miesięcy), dzięki czemu początkujący sklep ma możliwość przetestowania tej usługi bez ponoszenia ryzyka.