Obowiązkowe wyposażenie ciężarówek

Prowadzenie pojazdu ciężarowego wiąże się z licznymi utrudnieniami oraz wyzwaniami. Odpowiednie wyposażenie auta umożliwia zachowanie pełnego bezpieczeństwa samego kierowcy, ale również innych uczestników ruchu drogowego. Co więcej, niezbędne akcesoria zapewniają także zgodność z obowiązującymi przepisami prawa, a także optymalizację efektywności realizowanej pracy. W dzisiejszym artykule przedstawiamy najważniejsze elementy wyposażenia, które wspomagają pracę kierowców samochodów ciężarowych. Zapraszamy do lektury!

Automatyczne światła awaryjne

Pierwszy punkt dedykowany jest specjalnemu systemowi ostrzegania, który szybko alarmuje o nietypowym i impulsywnym zatrzymaniu pojazdu. Automatyczne światła awaryjne aktywują się bowiem w momencie gwałtownego hamowania samochodu, co może stwarzać bardzo niebezpieczne warunki dla pozostałych kierowców. 

Dzięki takiemu rozwiązaniu osoby postronne bezzwłocznie dostrzegają incydent na drodze i mają czas na odpowiednią reakcję. O czym jeszcze warto wspomnieć?

System REIS

Tytułowy system REIS, a w zasadzie Reversing Information System, jest kolejnym elementem wynikającym z GSR – General Safety Regulations. Pakiet ten, mający na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, skupia się na aspekcie homologowania ciężarówek, nowo zarejestrowanych na terenie Unii Europejskiej – od lipca 2024 roku, tego typu pojazdy muszą posiadać właśnie system REIS. Czym jest ten tajemniczy model wsparcia?

Jest to innowacyjna technologia, asystująca podczas manewrowania masywną maszyną, co ma zapobiegać niebezpiecznym incydentom, w tym także potrąceniom. System ten eliminuje zatem martwą strefę, znajdującą się z tyłu pojazdu, zapewniając użytkownikowi samochodu lepszą widoczność i większą kontrolę nad otaczającą pojazd przestrzenią. Czy drożenie takiego systemu jest praktyczne?

Z pewnością tak! Chociaż liczba incydentów drogowych z udziałem samochodów ciężarowych nie jest duża, w porównaniu do generalnej liczby wypadków drogowych, to skutki tego typu przypadków mogą być naprawdę poważne. Opisywany system REIS powinien zatem zminimalizować ryzyko występowania niepożądanych sytuacji, chroniąc wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Co szczególnie ciekawe, rozwiązanie to nie ogranicza się wyłącznie do samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Zmiany obligują bowiem wprowadzenie tego wymogu także do lżejszych aut, klasyfikowanych kategorią N1, N2 oraz N3.

System ISA

Innym przykładem zmian, jakie zachodzą w obszarze przepisów i wymagań dla pojazdów ciężarowych, jest system ISA. Również w tym przypadku kierowcy mają do czynienia ze skrótem, odnoszącym się  tym razem do terminu Intelligent Speed Assistance. 

System ISA powstał, aby informować użytkowników pojazdu o przekroczeniu dozwolonej prędkości, która obowiązuje na danym odcinku pokonywanej trasy. Aktywna kamera odczytuje zatem ograniczenia, znajdujące się na znakach drogowych, a ich przekroczenie sygnalizowane jest odpowiednim komunikatem w formie wizualnej, ale również dźwiękowej. 

Jednak, poza tak standardową formą informacji, istnieją także bardziej zaawansowane przykłady funkcjonowania systemu ISA. Niektórzy producenci  oferują opcję automatycznej redukcji prędkości poruszającego się pojazdu lub aktywację czujnika, który powoduje opór przy operowaniu pedałem gazu. I chociaż system ten powstał, aby zwiększać bezpieczeństwo na drodze, wielu użytkowników uważa, że narzędzie to powoduje frustrację, a nawet trudności podczas wykonywania bieżących zadań transportowych.

Nadchodzą zmiany

Warto podkreślić, że jest to jedynie początek zbliżających się modyfikacji w kwestii obowiązkowego wyposażenia ciężarówek. Kolejne zmiany mają zostać wprowadzone w 2026 roku oraz 2029, sukcesywnie eliminując potencjalne zagrożenia i niebezpieczeństwa. Sprawdź, o czym jeszcze powinni pamiętać kierowcy aut ciężarowych: https://pragmago.pl/porada/obowiazkowe-wyposazenie-samochodow-ciezarowych-i-systemy-bezpieczenstwa/.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here