Sklep internetowy- podstawa dzisiejszego biznesu
Sklepy internetowe zawładnęły dzisiejszym handlem. Dotyczy to niemal każdej gałęzi przemysłu. W sieci przecież możemy kupić wszystko. Od narzędzi, ubrań, artykułów gospodarstwa domowego, przez kosmetyki, a nawet żywność. Wystarczy kilka chwil, by znaleźć interesujący nas produkt i to bez wychodzenia z domu. Ba! Bez wstawania z kanapy! Taka możliwość nauczyła nas wygody, więc większość rzeczy kupujemy dzisiaj w sieci. A sklepy internetowe powstają jak grzyby po deszczu, jeden za drugim. To oczywiście, rodzi ogromną konkurencję i zupełnie nowe wyzwania dla właścicieli sklepów, szczególnie tych niszowych. Co można zrobić, by klient, przechodząc przez cały gąszcz sklepów o zupełnie podobnym profilu do naszego, zatrzymał się właśnie w naszym sklepie i to u nas zakupił produkt? Nie jest to proste, ale są pewne sposoby. Jednym z nich jest audyt sklepu internetowego.
Audyt sklepu internetowego – czym jest?
Audyt sklepu internetowego jest niczym innym jak sprawdzeniem wszystkich czynników, które mają wpływ na ten sklep. O co chodzi? Chodzi o to, by dokładnie, krok po kroku przeanalizować wszystko, co może wpływać na popularność sklepu w internecie, ilość klientów, zyski itp. Czynnikami tymi są m.in. czynniki czysto techniczne i optymalizacyjne, jak np. algorytmy Google, ale także czynniki zewnętrzne, takie, jak konkurencja, jej siła i przewaga, metody działania konkurencji. Nie bez znaczenia pozostaje analityka internetowa, statystyka, a także to, jakie efekty przynoszą działania reklamowe.
Wszystkie wyniki analizy przedstawiane są w postaci raportu, który dzielony jest na opis skrócony i szczegółowy. Z takiego raportu wynika, co należy poprawić od razu i niezwłocznie, a co warto byłoby zmienić, ale w perspektywie dłuższego czasu.
Jak przebiega audyt e-commerce?
Aby wykonać audyt sklepu internetowego należy wykazać się dobrą znajomością i doświadczeniem zachowań zakupowych klientów w e-sklepach. Właściciele sklepów internetowych zdecydowanie częściej zlecają to zadanie zewnętrznym firmom specjalizującym się w takich działaniach. Na pewno trzeba sprawdzić szybkość ładowania strony. Klienci z natury są raczej niecierpliwi i nie chcą czekać. Zresztą, w dzisiejszym zabieganym świecie, każda minuta jest na wagę złota. Jeśli strona sklepu będzie ładować się zbyt długo, klient z dużym prawdopodobieństwem opuści stronę i ruszy do konkurencji. Audyt techniczny musi więc brać pod uwagę to, jak szybko działa strona, jak szybko ładują się poszczególne oferty.
Audyt sklepu internetowego ocenia w pierwszej kolejności stronę główną, jej intuicyjność i łatwość obsługi. Kolejnym badanym aspektem jest lista produktów, której zadaniem jest ułatwienie klientowi dotarcia do konkretnego produktu. Bardzo istotnym elementem każdego sklepu internetowego są karty produktów, zawierające czytelne CTA, doskonałej jakości zdjęcie i dobry opis danego produktu, który ma zachęcić do zakupu. Jeśli mówimy o sklepie internetowym, warto wspomnieć o odpowiedniej konfiguracji koszyka.
Skuteczny audyt sklepu internetowego – jakie daje korzyści?
Audyt e-commerce składa się z co najmniej kilku części składowych. Profesjonalny audyt rozpoczyna się audytem technicznym. Trzeba dokładnie sprawdzić, jak szybko ładuje się strona, czy wszystkie odnośniki działają prawidłowo itp. Następnie należy wykonać audyt UX. Jego celem jest wykazanie działań, które należy podjąć, by sklep skuteczniej konwertował, czyli stał się bardziej efektywny. Nie można zapomnieć również o optymalizacji strony. Pamiętaj, że zyski ze sklepu internetowego pochodzą nie tyle z samej liczby użytkowników w sklepie, ile z konwersji e-commerce, czyli z dokonanych faktycznych zakupów.
Tak naprawdę audyt sklepów internetowych w każdym przypadku będzie wyglądał nieco inaczej. Analiza konkretnego sklepu internetowego bierze pod uwagę konkretne oczekiwania danej grupy docelowej i na tej podstawie tworzy całą strategię, która ma prowadzić do sukcesu. A przecież właśnie o sukces tutaj chodzi!
Czy sklep internetowy może działać bez audytu?
Oczywiście, że może. Bez audytu sklepu internetowego trudno jednak będzie trafić w oczekiwania nie tylko klientów, ale także wyszukiwarki internetowej. Sklep musi być przecież łatwy do znalezienia w sieci, w gąszczu zupełnie podobnych sklepów internetowych. Wymagania są ogromne, konkurencja wciąż rośnie, więc wykonanie audytu sklepu internetowego wydaje się jedynym słusznym rozwiązaniem i milowym krokiem do odniesienia sukcesu. Z pomocą przychodzą specjaliści lub agencje, które zajmują się wykonywaniem audytów e-commerce. Dzięki takim specjalistom poprawa efektywności sklepu internetowego jest o wiele prostsza. Zdecydowanie warto wykonać audyt sklepu internetowego, bo przy podobnym ruchu i liczbie odwiedzin jesteśmy w stanie zdecydowanie zwiększyć naszą sprzedaż w e-commerce.
Usługa audytu sklepu internetowego jest szansą na znacząco poprawę naszego biznesu, bez względu na to, jak ogromna i silna jest konkurencja. Wystarczy tylko wdrożyć odpowiednie działania na podstawie doświadczenia i wiedzy specjalisty.
Więcej na ten temat audytu znajdziesz na blogu ekomersiak.pl pod tym linkiem: https://ekomersiak.pl/audyt-sklepu-internetowego, którego autor jako konsultant i doradca e-commerce pomógł już wielu sklepom internetowym w znacznym rozwoju sprzedaży i nie tylko.