Analiza strategiczna dla firmy to zbiór działań, które diagnozują oraz organizują przedsiębiorstwo i jego otoczenie. Analiza to pozwala na sformułowanie odpowiedniej strategii oraz nakreślenie planu strategicznego. Podejmując się wykonania analizy strategicznej przestępstwa, należy mieć na uwadze to, że powinna ona być kompleksowa. W efekcie czego będzie można określić i ocenić jaką pozycję strategiczną posiada firma, w jakich warunkach będzie działać w przyszłości oraz czy jest gotowa się do nich dostosować.

Narzędzie analizy strategicznej firmy

Podstawowym narzędziem do analizy strategicznej firmy jest SWOT. Uwzględnia on badanie wnętrza organizacji oraz jej otoczenia zewnętrznego. Analiza SWOT opiera się na badaniu atutów i słabości firmy, a następnie skonfrontowaniu ich z aktualnymi i przyszłymi szansami oraz zagrożeniami. Zastosowanie tego narzędzia do analizy strategicznej pozwala uporządkować fakty, zrozumieć posiadane dane oraz dostrzec konsekwencje, jakie z nich wynikają.

Elementy analizy SWOT

Analiza SWOT zakłada przeprowadzenie diagnozy w czterech obszarach przedsiębiorstwa. Pierwszym są jego mocne strony – tutaj konieczne jest zastanowienie się nad tym, jakie elementy, działania oraz zasoby pozwalają firmie na odniesienie sukcesu. Kolejnym elementem analizy SWOT są słabe strony organizacji. W tym miejscu diagnozuje się braki oraz trudności, które mogą przeszkodzić w osiągnięciu sukcesu. Następnym elementem są szanse, czyli sprzyjające sytuacje, które można wykorzystać do rozwoju organizacji np. zmiana prawa, a na końcu znajdują się zagrożenia, które określają zewnętrzne czynniki mogące mieć negatywny wpływ na działanie przedsiębiorstwa.

Jak wykonać analizę SWOT przedsiębiorstwa?

Samo wypisanie mocnych i słabych stron, a także szans i zagrożeń nie jest analizą strategiczną. Uzyskane wyniki należy uporządkować w zestawie i zastanowić się nad adekwatną strategią dla przedsiębiorstwa. W zakresie analizy strategicznej wyróżnia się 4 możliwe strategie: agresywną, konserwatywną, konkurencyjną oraz defensywną.

Strategia działania dla przedsiębiorstwa

Strategia agresywna to rozwiązanie dla firm, w których przeważają mocne strony oraz szanse na sukces. Opiera się ona na silnym rozwoju oraz ekspansji rynkowej, w której czasie należy maksymalnie wykorzystać swoje atuty i sprzyjające sytuacje.

Strategia konserwatywna to ta, którą należy zastosować, kiedy firma ma duży potencjał wewnętrzny, ale zmaga się z zagrożeniami z zewnątrz. Stosując ją, należy skupić się na tym, żeby przy użyciu swoich mocnych stron, zminimalizować zagrożenia np. wykupić konkurenta, poszukać nowych rynków zbytu itd.

Przedsiębiorstwa, w których analiza wykazała więcej słabych stron niż mocny, natomiast dała im duże szanse zewnętrzne na powodzenie biznesu, powinny postawić na strategię konkurencyjną. Dzięki takim działaniom jak zwiększenie zasobów wewnętrznych, ulepszenie linii produktów, redukcję kosztów itd. firma ma szanse na rozwój. W strategii konkurencyjnej niezwykle ważne jest wykorzystanie szans na rozwój dawanych z zewnątrz.

Strategia defensywna jest tą, która umożliwia przetrwanie w sytuacji, kiedy firma działa w nieprzychylnym otoczeniu i pozbawiona jest mocnych stron. Zazwyczaj skupia się ona na wyciągnięciu maksymalnych zysków przez jej likwidacja lub połączeniem z innym przedsiębiorstwem. W strategii defensywnej spotykamy się z takimi działaniami jak redukcja kosztów, zatrzymanie procesów inwestowania, zmieszczenie produkcji itd. Działania te mają zapewnić przetrwanie przedsiębiorstwu.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here