Wyświetlacze LCD w środkach transportu

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że wyświetlacze ciekłokrystaliczne zawładnęły współczesnymi urządzeniami. Te muszą komunikować się z użytkownikami intuicyjnie, a LCD nadaje się do tego idealnie. Pokazujemy to na przykładzie samochodów i samolotów.

Pisząc o wyświetlaczach ciekłokrystalicznych, tak naprawdę piszemy o różnych grupach takich wyświetlaczy. Jedne są aktywne (emitują światło), inne – pasywne  (pochłaniają lub rozpraszają światło ze źródeł zewnętrznych). W tym artykule omówimy wykorzystanie wyświetlaczy LCD w samochodach i samolotach. To przykład, że takie wyświetlacze dawno już wyszły z najprostszych urządzeń i pełnią coraz ważniejszą funkcję w zaawansowanych układach i konstrukcjach.

Wyświetlacze LCD w samochodach

Jeśli wejdzie się do kokpitu samochodu osobowego lub ciężarowego (nie ma dużej różnicy), to, co rzuca się pierwsze w oczy, to liczne wskaźniki i wyświetlacze ciekłokrystaliczne. Dotyczy to oczywiście nowszych modeli pojazdów, w których różne układy elektroniczne spełniają bardzo ważne funkcje. Wyświetlacze LCD mogą równie dobrze przekazywać informacje na temat działania klimatyzacji, być częścią systemu car audio oraz wideo, jak i wskazywać podstawowe parametry pojazdu. Zastosowanie jest naprawdę bardzo szerokie.

Wiele nowych modeli samochodów, szczególnie wyższej klasy, ma bardzo dużo wbudowanych wyświetlaczy LCD, które doskonale się komponują z całością designu. Często na przykład pojawia się wielofunkcyjny wyświetlacz LCD, który pokazuje różnego rodzaje informacje na temat jazdy i samego auta. Jeśli trzeba, taki wyświetlacz przełączany jest również w tryb nawigacji. Warto podkreślić, że wyświetlacz ciekłokrystaliczny bywa również interfejsem do komunikacji kierowcy z pojazdem. Wtedy najczęściej pomaga w ustawieniu różnych funkcji samochodu lub podpowiada różne opcje. Do tego w nowoczesnych autach montowane są wyświetlacze o różnych, niekiedy fantazyjnych kształtach.

Wyświetlacze LCD w samolotach

W samochodach wiele osób na własne oczy widziało wyświetlacze LCD. Jak to wygląda w samolotach? Nie każdy ma przecież dostęp do kokpitu, w którym przebywają piloci. Taki kokpit potrafi robić duże wrażenie, ponieważ liczba wskaźników i wyświetlaczy jest tu naprawdę ogromna. Tym razem producenci wyświetlaczy LCD musieli sprostać zadaniu zapewnienia jak najlepszej komunikacji między pilotem a maszyną w postaci interfejsu LCD. Przed laty w samolotach używano monitorów CRT. Zastąpienie ich wyświetlaczami LCD pozwoliło zyskać więcej przestrzeni, kokpit stał się bardziej ergonomiczny. W przypadku samolotu przejście na wyświetlacze ciekłokrystaliczne dało jeszcze dwie kluczowe korzyści – zmniejszenie ciężaru maszyny (monitory CRT były dość ciężkie) i zredukowanie poboru energii. Warto dodać, że w niektórych samolotach zaczęto montować bardzo duże wyświetlacze.

Szybki rozwój wyświetlaczy LCD można zaobserwować nie tylko w urządzeniach codziennego, domowego użytku, ale i w środkach transportu. Tutaj sięgnęliśmy jedynie po dwa przykłady, ale takich środków transportu z wyświetlaczami LCD jest zdecydowanie więcej, jak chociażby pociągi.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here