Firmowe eventy to nic nowego, znane są już od bardzo dawna. Jednak dziś zyskały zupełnie nowe znaczenie i określane są event marketingiem. Ta forma promocji nabiera coraz szerszego rozpędu i coraz chętniej wykorzystywana jest nie tylko przed duże przedsiębiorstwa, ale i MŚP. Pozwala ona nie tylko na promocję firm, ale również i prezentowanych przez nie idei i wartości. Co więcej, jest sposobem na budowanie pozytywnego wizerunku i kształtowanie opinii społecznych. Zobacz, czym jest event marketing.
Czym jest event marketing?
Najprościej mówiąc event marketing to forma promocji opierająca się na organizacji wydarzeń zewnętrznych lub wewnętrznych przez przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowa lub rządowe. Jako wydarzenie można uznać szkolenie, piknik, grę miejsca, team building, konferencje itd. Jednak sama organizacja wydarzenia to nie wszystko. Event marketing to również takie nim zarządzanie, aby zrealizować wcześniej ustalony i jasno wytyczony cel firmy.
Formy event marketingu
Event marketing może przybierać rozmaite formy, od tych najprostszych jak konferencje i szkolenia, przez gry miejskie, aż do licznych performerów. To jak będzie on wyglądał i jakie będą założenia wydarzenia, zależy tylko kreatywność organizatora, a także budżetu, jaki może przeznaczyć na działania event marketingowe. Należy podkreślić, że ta forma marketingu może być skierowana na zewnątrz firmy (np. do klientów, kontrahentów), jak i do wnętrz (do pracowników).
Cele event marketingu
Podobnie jak forma tak i cele event marketingu może być różny. W przypadku jego wewnętrznego wymiaru mówi się zazwyczaj o wzmocnieniu motywacji pracowników, integracji zespołu czy poszerzeniu ich kompetencji zawodowych i osobistych.
Cele zewnętrznego event marketingu to natomiast oddziaływanie na odbiorców firmy, przekazanie informacji o produktach lub usługach, dotarcie do szerszego grona odbiorców czy zdobycie zainteresowania konsumentów poprzez rozgłos medialny.
Zalety event marketingu
Jak pokazuje praktyka, największą zaletą event marketingu jest jego skuteczność. Umożliwia on bezpośredni kontakt podczas wydarzenia z klientami, kontrahentami firmy przez co silnie oddziałuje na dane środowisko oraz pozwala poznać postawy i opinie konsumentów w tym samym czasie, dzięki czemu analiza rynku jest o wiele prostsza i trafna. Co więcej, event marketing jest wymarzoną formą promocji dla branż, których dotyka ograniczenia prawne na polu reklamowych np. tytoniowej czy alkoholowej.
Event marketing w MŚP
Dołączenie do swojego planu promocji działań event marketingowych wbrew pozorom wcale nie jest trudne. O ile duże przedsiębiorstwa zadanie mają ułatwione, ponieważ mogą samodzielnie organizować i nagłaśniać wydarzenie, o tyle firmy z sektora MSP mogą skorzystać w tym zakresie z pomocy innych instytucji. Najprostszym sposobem prowadzenia promocji poprzez event marketing jest dołączenie do organizowanego już wydarzenia, jako partner. Takie możliwości dają np. Małopolski Festiwal Innowacji, Światowy Tydzień Przedsiębiorczości czy Ogólnopolskie Dni Uczenia. Dołączając do takich eventów, ma się zapewnioną promocję swojego wydarzenia oraz wsparcie instytucji prowadzącej. Warto też zaznaczyć, że event marketing nie od razu musi przejawiać się w wielkich imprezach na tysiące osób, może być to małe szkolenie lub warsztaty np. zdrowego odżywiania skierowane do lokalnej społeczności.