Prowadząc własny biznes, skupiać się należy nie tylko na budowanie własnej strategii, ale i na monitorowaniu działań konkurencji. Jest to podstawa doskonalenia własnego planu oraz budowaniu przewagi na rynku. Jednak w natłoku codziennych obowiązków i spraw do załatwienia monitoring działań konkurencji często schodzi na drugi plan. Uważany jest za mniej ważny i nieprzynoszący zysku. Tymczasem to właśnie zdobyte podczas analizy konkurencji dane mogą przyczynić się do zwiększenia przychodów i wejścia na nowy rynek. Zobacz, jak monitorować działania konkurencji.
Dlaczego warto monitorować konkurencję?
Monitoring działań konkurencji powinien być obowiązkowym działania w pierwszej fazie otwierania biznesu. Należy go także systematycznie prowadzić w późniejszym czasie. Pozwolą on odpowiedzieć sobie na pytanie, co nowego słychać w branży, czy pojawiły się nowe produkty, rozwiązania, czy oferta firmy nadal jest aktualna.
Kolejną zaletą monitoringu poczynań konkurencji jest przechwycenie tzw. dobry praktyk, np. w zakresie obsługi klienta. To działanie pozwala również ocenić, jak dotychczasowe działania marketingowe i produktów wyglądają na tle konkurencji. Analiza ta pozwoli ustalić, który z elementów firmy należy usprawnić i popracować nad nim, a w którym jesteśmy najlepsi. Co w efekcie sprawia, że odkrywa się słabe strony firm konkurencyjnych.
Jak monitorować konkurencję?
Aby monitorować konkurencję, najpierw należy ją poznać. Dlatego najlepiej jest zrobić wykaz firm, z którymi bezpośrednio się konkuruje, a następnie zastanowić się jakie elementy ich działalności chce się sprawdzić. Na początek warto skupić się na podstawowych zagadnieniach takich jak pozycja strony www w wyszukiwarce, obszar działalności, kanały promocji, które przynoszą największy ruch, wykorzystywane słowa kluczowe oraz publikowane w sieci treści. Każdy z tych elementów da się sprawdzić, wykorzystując odpowiednie narzędzia e-marketingu.
W przypadku, jeżeli chce się prześledzić bardziej szczegółów poczynania konkurencji, można zwrócić się do nich (jako osoba prywatna) o przesłanie oferty. Dzięki temu można zobaczyć, jak wygląda przygotowanie graficzne takiego dokumentu oraz poznać ceny konkurencji i zasady obowiązujące przy obsłudze klienta.
Narzędzie do analizy konkurencji
W sieci można znaleźć co najmniej kilka narzędzi do analizy konkurencji. Cześć z nich jest bezpłatna lub umożliwia darmowe korzystanie z wersji podstawowej, lub okresu próbnego. Najważniejsze informacje o stronie www konkurencji można uzyskać, korzystając z Alexa Rank. Narzędzie dostępne jest z poziomu przeglądarki, nie trzeba się do niego logować. Alternatywnie można skorzystać z SimilarWeb lub SyFu. Rozbudowaną analizę konkurencji można uzyskać, korzystając z narzędzia SimilarWeb. Dzięki niemu oprócz podstawowych informacji o stronie www można dowiedzieć się, skąd pochodzi ruch oraz które kanały social mediów przynoszą najwięcej odwiedzających. Słowa kluczowe konkurencji można znaleźć, używając Seostation lub Semstron, natomiast analizę treści oraz obecność w sieci przeprowadzić wykorzystując Brand24 lub mniej zaawansowane Google Alerts.