Zarządzanie IT w Firmie

Współcześnie praktycznie każda większa firma może pochwalić się działem IT, a nawet jeśli sama nie zatrudnia specjalistów od tej dziedziny to korzysta z usług firmy zewnętrznej, co pozwala uniknąć problemów z komputerami i wdrażać nowe technologie, mające kluczowe znaczenie dla efektywności i wyników finansowych przedsiębiorstwa. Obecnie trudno wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które unika komputerów, dlatego zarządzanie IT stało się czymś niemal równie powszechnym jak obecność dozowników z wodą. Co właściwie rozumiemy pod pojęciem oferowanego między innymi przez http://www.statlook.com/pl/ „zarządzania IT”?

Inwentaryzacja sprzętu

inwentaryzacja

Jednym z najważniejszych zadań działu IT jest opiekowanie się sprzętem – modernizowanie go, wymiana na nowy gdy używany dotąd zaczyna tego wymagać, inwentaryzowanie zarówno urządzeń będących w użytku jak i tych, które zostały z użytku wycofane. Dzięki zarządzaniu IT zarząd firmy może zorientować się w stanie posiadania przedsiębiorstwa i wydawać dyspozycje w obliczu zaistnienia braków lub nadmiarów sprzętu. Braki powinny owocować inwestycjami, nadmiary natomiast – sprzedażą lub utylizacją.

Audyt oprogramowania

audyt

Specjaliści IT zajmują się jednak nie tylko sprzętem, ale również oprogramowaniem. Rzetelny audyt powinien zostać przeprowadzony na samym początku współpracy z firmą zewnętrzną lub tuż po utworzeniu działu IT w firmie. Podczas audytu informatycy sprawdzają, czy użytkowane obecnie oprogramowanie jest dostosowane do specyfiki działalności firmy i jeśli to konieczne – pomagają wprowadzić nowe rozwiązania.

Monitorowanie komputerów

Nie mniej ważną gałęzią działalności specjalistów IT jest monitorowanie komputerów użytkowanych przez pracowników – sprawdzaniu podlega np. czas pracy, jej efektywność, strony www odwiedzane w godzinach pracy, a także korespondencja wysyłana ze służbowej skrzynki i przyjmowana na służbową skrzynkę. Dzięki monitorowaniu komputerów można też bardzo szybko wykryć wszelkie zagrożenia, zarówno wirusy i konie trojańskie, jak i np. szpiegostwo przemysłowe.

Helpdesk

Jest to system, który pozwala szeregowym pracownikom zgłaszać problemy informatyczne bezpośrednio do działu IT. Zgłoszenia są hierarchizowane a następnie rozwiązywane – po kolei, lub od najważniejszego do najmniej ważnego, w zależności od tego, ile specjaliści od IT mają pracy i jakie otrzymali dyrektywy od swoich przełożonych. W wielu firmach systemy helpdesk tworzy się od podstaw, w innych – wdraża się rozwiązania już gotowe, ewentualnie modyfikując je w pewnym stopniu tak, żeby dopasować do specyfiki działalności firmy.

Artykuł przygotowany we współpracy z firmą statlook.

[Głosów:4    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here