Teksty na stronie internetowej

Projektując stronę internetową dla firmy – witrynę, która będzie docierać do odbiorców,  zatrzymywać ich uwagę na dłużej i wywoływać dobre emocje – nie można pominąć treści. Teksty odgrywają znaczącą rolę. Mogą zadecydować o tym, czy potencjalny klient stanie się realnym klientem, czy też nie. Jeśli chcesz zadbać o treści, a jednocześnie o użytkowników swojej strony oraz własny biznes, przeczytaj artykuł i sprawdź, na czym polega audyt treści i jakie korzyści przynosi.

Czym jest analiza heurystyczna treści na stronie internetowej?

W przypadku gdy w witrynie zostały już opublikowane teksty, warto przeprowadzić ich analizę.  Dobre treści powinny przede wszystkim wspierać użytkownika w poruszaniu się po serwisie, być jasne i przekazywać konkretne informacje. Poza tymi tymi cechami istnieje wiele innych ważnych kwestii wskazywanych w trakcie audytu.

Analiza heurystyczna to proces, podczas którego badacz UX ocenia witrynę z punktu widzenia zarówno jej użyteczności dla końcowego użytkownika, jak i odczuwanych przez niego w trakcie poruszania się po stronie emocji. Teksty podlegają ocenie pod względem merytoryki, gramatyki, interpunkcji i stylu językowego, a także wizualnym (metody prezentacji, rozmieszczenia treści) oraz komunikacyjnym. Wymienione aspekty to jednak nie wszystko. Do istotnych elementów – nie tylko z perspektywy publikowanych na stronie internetowej treści – należą również: jasność i dokładność, kompletność, właściwa struktura, rozmieszczenie, dostępność, głos i styl, ograniczone horyzonty, wpływ i zaangażowanie, spójność, użyteczność, aktualność, powielone ścieżki dostępu, trop informacyjny, zbędność, trywialność treści. Poniżej wyjaśnienie niektórych terminów:

  • Dostępność – dostęp do tekstów odgrywających szczególnie ważną rolę dla użytkownika powinien być jak najłatwiejszy.
  • Głos i styl – komunikację należy dostosować do językowych kompetencji użytkowników, ich preferencji językowych, tematyki i celu treści oraz wizerunku, jaki firma chce stworzyć w świadomości odbiorców.
  • Wpływ i zaangażowanie – treści powinny angażować emocje użytkownika. Ich wpływ wyłącznie na sferę racjonalną odbiorcy to za mało, by dana strona internetowa zapadła w pamięć.

Jeśli interesuje Cię współpraca ze specjalistami, którzy projektują przemyślane (również pod względem treści) strony internetowe w Lublinie, zobacz propozycję IBIF:   https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.

Jakie treści na stronie są problematyczne?

Jednym z rezultatów analizy heurystycznej treści na stronie internetowej powinno być wskazanie najbardziej problematycznych dla użytkownika miejsc w witrynie. Konieczne do usunięcia lub zastąpienia innymi treściami mogą być teksty:

  • niezrozumiałe w jakimś sensie (zarówno słownictwa, jak i logiki lub składni),
  • pozbawione wartości merytorycznej,
  • utrudniające użytkownikowi dotarcie do interesujących go treści,
  • mało dostępne ze względu na język niedopasowany do grupy odbiorców, długość artykułów czy ich formatowanie.

Analiza heurystyczna treści na stronie – korzyści

Analiza heurystyczna treści na stronie

Po przeprowadzeniu audytu treści na stronie internetowej można rozpocząć dopasowywanie tekstów do przyjętych zasad, dzięki którym będą one pozytywnie wpływać na odbiór witryny przez użytkowników, a zarazem zapewnią firmie rozwój i dotarcie do klientów.

Audyt stanowi punkt wyjścia do określenia wartościowej dla użytkownika architektury informacji, odpowiedniej, niestanowiącej obciążenia dla odbiorcy objętości treści oraz stylu i tonacji tekstów.

Ponadto analiza daje możliwość porównania treści aktualnych do wcześniej opublikowanych czy własnych tekstów z treściami konkurencji, a także przeprowadzenia wszelkich działań optymalizacyjnych, do których należy określenie relacji między rozmaitymi tekstami, proporcji warstwy tekstowej i graficznej oraz funkcji pełnionych przez treści.

Jeśli chcesz, by użytkownicy czerpali przyjemność z korzystania z Twojej strony internetowej, a dzięki takim pozytywnym wrażeniom odwiedzali ją częściej niż witryny konkurencji, koniecznie zdecyduj się na analizę treści serwisu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here