Projektując stronę internetową dla firmy – witrynę, która będzie docierać do odbiorców, zatrzymywać ich uwagę na dłużej i wywoływać dobre emocje – nie można pominąć treści. Teksty odgrywają znaczącą rolę. Mogą zadecydować o tym, czy potencjalny klient stanie się realnym klientem, czy też nie. Jeśli chcesz zadbać o treści, a jednocześnie o użytkowników swojej strony oraz własny biznes, przeczytaj artykuł i sprawdź, na czym polega audyt treści i jakie korzyści przynosi.
Czym jest analiza heurystyczna treści na stronie internetowej?
W przypadku gdy w witrynie zostały już opublikowane teksty, warto przeprowadzić ich analizę. Dobre treści powinny przede wszystkim wspierać użytkownika w poruszaniu się po serwisie, być jasne i przekazywać konkretne informacje. Poza tymi tymi cechami istnieje wiele innych ważnych kwestii wskazywanych w trakcie audytu.
Analiza heurystyczna to proces, podczas którego badacz UX ocenia witrynę z punktu widzenia zarówno jej użyteczności dla końcowego użytkownika, jak i odczuwanych przez niego w trakcie poruszania się po stronie emocji. Teksty podlegają ocenie pod względem merytoryki, gramatyki, interpunkcji i stylu językowego, a także wizualnym (metody prezentacji, rozmieszczenia treści) oraz komunikacyjnym. Wymienione aspekty to jednak nie wszystko. Do istotnych elementów – nie tylko z perspektywy publikowanych na stronie internetowej treści – należą również: jasność i dokładność, kompletność, właściwa struktura, rozmieszczenie, dostępność, głos i styl, ograniczone horyzonty, wpływ i zaangażowanie, spójność, użyteczność, aktualność, powielone ścieżki dostępu, trop informacyjny, zbędność, trywialność treści. Poniżej wyjaśnienie niektórych terminów:
- Dostępność – dostęp do tekstów odgrywających szczególnie ważną rolę dla użytkownika powinien być jak najłatwiejszy.
- Głos i styl – komunikację należy dostosować do językowych kompetencji użytkowników, ich preferencji językowych, tematyki i celu treści oraz wizerunku, jaki firma chce stworzyć w świadomości odbiorców.
- Wpływ i zaangażowanie – treści powinny angażować emocje użytkownika. Ich wpływ wyłącznie na sferę racjonalną odbiorcy to za mało, by dana strona internetowa zapadła w pamięć.
Jeśli interesuje Cię współpraca ze specjalistami, którzy projektują przemyślane (również pod względem treści) strony internetowe w Lublinie, zobacz propozycję IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.
Jakie treści na stronie są problematyczne?
Jednym z rezultatów analizy heurystycznej treści na stronie internetowej powinno być wskazanie najbardziej problematycznych dla użytkownika miejsc w witrynie. Konieczne do usunięcia lub zastąpienia innymi treściami mogą być teksty:
- niezrozumiałe w jakimś sensie (zarówno słownictwa, jak i logiki lub składni),
- pozbawione wartości merytorycznej,
- utrudniające użytkownikowi dotarcie do interesujących go treści,
- mało dostępne ze względu na język niedopasowany do grupy odbiorców, długość artykułów czy ich formatowanie.
Analiza heurystyczna treści na stronie – korzyści
Po przeprowadzeniu audytu treści na stronie internetowej można rozpocząć dopasowywanie tekstów do przyjętych zasad, dzięki którym będą one pozytywnie wpływać na odbiór witryny przez użytkowników, a zarazem zapewnią firmie rozwój i dotarcie do klientów.
Audyt stanowi punkt wyjścia do określenia wartościowej dla użytkownika architektury informacji, odpowiedniej, niestanowiącej obciążenia dla odbiorcy objętości treści oraz stylu i tonacji tekstów.
Ponadto analiza daje możliwość porównania treści aktualnych do wcześniej opublikowanych czy własnych tekstów z treściami konkurencji, a także przeprowadzenia wszelkich działań optymalizacyjnych, do których należy określenie relacji między rozmaitymi tekstami, proporcji warstwy tekstowej i graficznej oraz funkcji pełnionych przez treści.
Jeśli chcesz, by użytkownicy czerpali przyjemność z korzystania z Twojej strony internetowej, a dzięki takim pozytywnym wrażeniom odwiedzali ją częściej niż witryny konkurencji, koniecznie zdecyduj się na analizę treści serwisu.