Wybór narzędzi do obsługi sklepów internetowych jest uzależniony od ich typów, wielkości i specyfiki. Zakładając swoją pierwszą platformę e-commerce, warto postawić na bezpłatne oraz sprawdzone rozwiązania. Dopiero gdy zaczniemy odczuwać braki w oprogramowaniu, należy zastanowić się nad jego zmianą lub przejściem na rozwiązania autorskie
Od czego zacząć zakładanie sklepu internetowego?
Zanim zaczniemy zastanawiać się, jakie narzędzia do obsługi sklepu internetowego warto wybrać, najpierw zajmijmy się hostingiem. Dobrze dobrana usługa serwerowa zapewnia stabilność prowadzenia biznesu i jego efektywność. Ważne jest, by maszyna, na jakiej będzie stał e-sklep, oferowała dużo przestrzeni dyskowej i nielimitowaną przepustowość. Dla przykładu: hosting Kylos w pakiecie za około 200 złotych oferuje nawet 50 GB pojemności serwerowej i transfer miesięczny bez limitu. Taka oferta to minimum w przypadku zakładania sklepu internetowego, który będą odwiedzały tysiące użytkowników dziennie.
Narzędzia bezpłatne do obsługi sklepu internetowego
Tworząc e-sklep do wyboru ma się trzy ścieżki – bezpłatną, płatna i autorską. To, jaką należy wybrać, zależy przede wszystkim od budżetu i charakteru biznesu. Zakładając swój pierwszy sklep, warto zdecydować się na rozwiązania bezpłatne typu PrestaShop lub Magneto. Są to bardzo popularne i proste w obsłudze narzędzia, często wybierane przez użytkowników z uwagi na łatwość rozbudowy i intuicyjność. PrestaShop i Magneto pozwala dodawać rozszerzenia oraz dodatki do e-sklepu w postaci gotowych modułów. Dzięki temu nie ma konieczności ingerencji w kod. W stosunkowo niskich cenach (maksymalnie kilkadziesiąt dolarów) można dokupić do nich również profesjonalne szablony czy wtyczki. Gotowe oprogramowanie wystarczy pobrać i zainstalować na własnym serwerze.
Płatne rozwiązania – zakładanie sklepu internetowego
Oprogramowanie sklepu internetowego może być udostępniane za opłatą – jednorazową, miesięczną lub roczną. Najpopularniejszy w tej kategorii jest Shoper, posiadający ponad 250 wbudowanych funkcji. Odznacza się bardzo prostym panelem administracyjnym oraz możliwością zakupu licencji jednorazowej. Innym popularnym oprogramowaniem jest Click Shop sprzedawany w rocznym abonamencie. Oprócz samego sklepu producent dostarcza gotowe do wykorzystania treści stron czy szablony maili. Ponadto w oprogramowaniu zaimplementowany jest asystent konfiguracji, który pomaga znaleźć miejsca potrzebujące uzupełnienia.
Autorskie narzędzie – tylko dla profesjonalistów
Stworzenie własnych narzędzi sklepu internetowego jest bardzo kosztowne (sam projekt może kosztować nawet kilka tysięcy złotych). Autorskie rozwiązania polecane są więc wyłącznie osobom, które posiadają umiejętności umożliwiające samodzielne przygotowanie oprogramowania, bądź prowadzą ogromny sklep wymagający specyficznych rozwiązań. W każdym innym przypadku, zaleca się korzystanie z gotowych rozwiązań.
Zobacz także: Hosting dla sklepu Internetowego