Perspektywy rozwoju wirtualnej rzeczywistości

Wirtualna rzeczywistość dla wielu osób może wydawać się pojęciem abstrakcyjnym, które kryje za sobą tylko nierealne marzenia fanów science fiction. Nic bardziej mylnego. Ma ona ogromny potencjał marketingowy, a technologie VR (z ang. Virtual Reality) wykorzystywane są już dzisiaj na przykład przez wojsko, czy w biznesie.

Do tej pory rozwój wirtualnej rzeczywistości napędzała w dużej mierze branża rozrywkowa, jednak wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach będziemy obserwować wzrost zainteresowania technologią VR w wielu innych dziedzinach życia i sektorach gospodarki.

Czym jest wirtualna rzeczywistość

VR jest nowoczesnym sposobem wyświetlania treści za pomocą tak zwanych gogli wirtualnej rzeczywistości, wyposażonych w specjalne soczewki. Obraz widziany przez użytkownika podzielony jest na dwie części, a każde oko wychwytuje nieco inny fragment – dokładnie tak, jak w prawdziwym świecie. Dzięki temu, że mózg ludzki z dwóch obrazów składa jeden i nadaje mu efekt głębi, po założeniu okularów użytkownik ma wrażenie, że otacza go zupełnie inny świat. Aplikacje multimedialne, filmy kręcone w trybie 360 stopni, gry tworzone specjalnie na potrzeby technologii VR dają już dzisiaj duże możliwości na poznanie wirtualnej rzeczywistości.

Gdzie wykorzystywana jest technologia VR i jak będzie się rozwijać

Oprócz oczywistych skojarzeń z rozrywką, wirtualna rzeczywistość znajduje zastosowanie na wielu innych obszarach. Technologię VR wykorzystuje się na przykład w trenowaniu żołnierzy. Znacznie ułatwia to procesy szkoleniowe i obniża koszty, ponieważ nie trzeba budować poligonów służących do wojskowych manewrów.

Szkolenia z wykorzystaniem technologii VR dają duże możliwości również w inżynierii, ponieważ są znacznie tańsze niż tradycyjne metody. Eliminuje to też prawdopodobieństwo usterki spowodowanej niewłaściwym użytkowaniem maszyny przez uczestnika szkolenia.

Z możliwości, jakie daje wirtualna rzeczywistość mogą korzystać także przedsiębiorcy, używając tej technologii do promocji swoich działalności, między innymi podczas targów, czy konferencji. Już dziś sukcesy odnoszą firmy nazywane software house, które tworzą aplikacje multimedialne dla innych przedsiębiorców. Polska marka Toucan Systems może pochwalić się dużymi osiągnięciami w tej dziedzinie. Oprogramowania tworzone przez najlepszych specjalistów służą np. do wirtualnych wycieczek po halach produkcyjnych, prezentacji nowych inwestycji, powierzchni biurowych, czy rozwiązań architektonicznych.

Komunikacja z konsumentami stanowi niezwykle istotny bodziec stymulujący dalszy rozwój VR. Technologia ta może nadać komunikacji pełniejszy wymiar, dostarczając konsumentom zupełnie nowych doznań. Dzięki temu odbiorca przestanie być tylko obserwatorem, a będzie miał szansę stać się uczestnikiem świata, który oferuje marka.

Technologia VR zaczyna wzbudzać coraz większe zainteresowanie i przestaje być jedynie wizją przyszłości. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zbliża się rewolucja technologiczna. Co za tym przemawia? Oprócz opisanych wyżej korzyści ekonomicznych i marketingowych, warto zwrócić uwagę na zmiany pokoleniowe i oczekiwania tak zwanego pokolenia internetowego (generacji Z), czyli ludzi, którzy wychowali się w czasach, kiedy zmiany technologiczne zachodziły coraz szybciej. Pokolenie to pragnie nowych, silnych doznań, które może zapewnić właśnie VR.

Zastanawiając się nad metodami promocji własnej marki, warto rozważyć skorzystanie z usług software house’ów, takich jak Toucan System i wyprzedzić konkurencję, tworząc dla swoich klientów wyjątkowe systemy wirtualnej rzeczywistości .

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here