Na przestrzeni ostatnich kilku lat, proces tworzenia stron internetowych znacząco się uprościł. Jeszcze kilkanaście lat temu, przygotowanie własnej witryny wymagało sporych nakładów pracy. Przyczyną tego był brak odpowiednich platform i narzędzi, które pozwalałyby na stworzenie w pełni funkcjonalnego portalu bez znajomości języków programowania oraz dużej wiedzy informatycznej. Obecnie zakładanie strony internetowej jest bardzo proste, a cały proces opiera się na kilku podstawowych etapach.
Projekt strony internetowej
Pierwszym etapem tworzenia strony internetowej powinno być jej wstępne zaprojektowanie. Proces ten wymaga przede wszystkim określenia celu, jaki dana witryna ma wypełniać. W większości branż, główną przyczyną zakładania strony internetowej jest dotarcie do konkretnej grupy potencjalnych klientów. Celem może być więc potrzeba zwiększenia sprzedaży, wsparcie nowych kanałów handlowych czy poprawa monitorowania skuteczności kampanii reklamowych. Strona internetowa może też podnieść świadomość produktów lub usług wśród odbiorców, a jednocześnie dostarczać im kluczowych informacji na temat firmy. Witryna jest też doskonałym narzędziem do pracy nad wizerunkiem przedsiębiorstwa, a tym samym stanowi okazję do nawiązania trwałych relacji z jej użytkownikami. Projekt powinien być jednak wyłącznie wstępnym zarysem, który będzie można następnie dowolnie rozbudowywać.
Wybór domeny i rozszerzenia
Kolejnym krokiem do założenia strony internetowej jest wybór domeny, która powinna być łatwa do zapamiętania, unikalna oraz związana w jakiś sposób z tematyką witryny lub prowadzoną w jej ramach działalnością. Element ten funkcjonuje jako ciąg identyfikacyjny, określający zakres autonomii, kontroli i uprawnień strony. Domena widoczna jest w adresie internetowym i składa się z kilku wyrazów, rozdzielonych kropkami. Ważnym elementem jest także jej rozszerzenie. Do najpopularniejszych należą globalne, które znane są na całym świecie – takie jak .org czy .com. Do targetowania internautów z poszczególnych krajów służą natomiast rozszerzenia krajowe, w tym .pl, .uk lub .de. Aby dostarczyć więcej informacji o profilu działalności strony, wykorzystać można natomiast funkcjonalne rozszerzenia – takie jak np. .blog czy .shop.
Wybór hostingu
Aby opublikować stronę w internecie, należy posiadać dla niej odpowiedni hosting. Usługa ta zapewnia dostęp do zasobów serwerowych, które zarządzane są przez użytkownika za pomocą specjalnego panelu. Najbardziej podstawowy hosting stron polega na udostępnieniu przestrzeni przez protokół FTP lub odpowiednio przygotowany interfejs, która umożliwia umieszczanie danych witryny. Szeroki wybór pakietów posiada firma Host1: https://www.host1.eu/hosting.html. Wybierając hosting dla stron www, warto kierować się różnymi kryteriami. Dotyczy to zwłaszcza pojemności dyskowej, liczby jednoczesnych połączeń oraz ilości obsługiwanych witryn. Profesjonalny hosting strony internetowej daje pewność intuicyjnej i komfortowej pracy, włącznie z łatwym zarządzaniem powierzchnią serwerową czy dostępem do narzędzi statystycznych.
Wybór systemu zarządzania treścią
Kiedy domena i hosting strony zostaną już wykupione, można przejść do wyboru systemu zarządzania treścią CMS. Ten wyjątkowo prosty w użyciu interfejs pozwala na stworzenie responsywnej, dynamicznej oraz funkcjonalnej witryny. CMS daje możliwość zbudowania strony z gotowych elementów, bez konieczności korzystania z jakiegokolwiek języka programowania. Nowoczesne systemy zarządzania treścią posiadają wiele praktycznych funkcji, takich jak tworzenie kart produktów dla sklepu internetowego czy kreowanie formularzy kontaktowych. CMS zapewnia też dostęp do zasobów udostępnianych przez społeczność internetową, które wykorzystać można do ulepszania witryny www. Nie bez znaczenia pozostaje możliwość pozycjonowania, ponieważ wszystkie CMS dysponują mechanizmami poprawiającymi widoczność serwisu w wyszukiwarkach internetowych. System zarządzania treścią bardzo często zamówić można w pakiecie, który zawiera również domenę oraz hosting dla stron www.