Zanim rozpoczniemy nowy biznes, najpierw koniecznie musimy dopełnić kilku formalności. W innym wypadku narazimy się na wysokie kary i wiele innych problemów, które uniemożliwią funkcjonowanie naszej firmie. Założenie własnej działalności gospodarczej wcale nie jest tak skomplikowane, jak mogłoby się to nam wydawać. Wystarczy jedynie podążać krok po kroku za prezentowanymi przez nas wytycznymi:
1. Złożenie formularza CEIDG
Pierwszą formalnością, jaką należy się zająć przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, powinno być złożenie w dowolnym Urzędzie Miasta albo Gminy formularza CEIDG. Formularz ten to jednocześnie wniosek o nadanie naszemu przedsiębiorstwu numeru NIP, numeru REGON, wpisanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a także zgłoszenie do ZUS-u i Urzędu Skarbowego. Numer NIP i REGON powinny zostać nam przyznane w przeciągu siedmiu dni od złożenia tego formularza. Wpis do CEIDG, otrzymanie NIP-u i REGON-u są całkowicie bezpłatne.
2. Wizyta w ZUS-ie
W przeciągu tygodnia poprzedzającego start naszej działalności gospodarczej powinniśmy udać się do ZUS-u, by ustalić odpowiednią wysokość ubezpieczenia. Przy pomocy druków ZUS ZZA lub ZUS ZUA zgłaszamy, jakie składki zamierzamy odprowadzać. ZUS ZZA to ubezpieczenie zdrowotne, natomiast ZUS ZUA to ubezpieczenie zdrowotne i społeczne. Jeżeli zatrudniamy pracowników, to w ciągu siedmiu dni od momentu ich zatrudnienia, także powinniśmy to zgłosić w ZUS-ie. W ciągu pierwszych dwóch lat działalności firmy, niektórzy przedsiębiorcy mogą korzystać z tzw. „małego ZUS-u”, wtedy roczna opłata wynosi tylko 451,68 zł (bez dobrowolnej składki na ubezpieczenie chorobowe) lub 465,28 zł (ze składką na ubezpieczenie chorobowe). Natomiast Ci, którzy nie mają prawa do „małego ZUS-u” płacą 1061,91 zł bądź 1121,52 zł.
3. Formularz VAT-R
Przedsiębiorca, który chce zarejestrować się do VAT, powinien zrobić to najpóźniej siedem dni po rozpoczęciu działalności firmy. Możemy zrobić to w Urzędzie Skarbowym, drogą elektroniczną bądź wysyłając list polecony. Rejestracja VAT jest darmowa.
Okazuje się więc, że założenie firmy jest prostsze niż przypuszczaliście, nie kosztuje też tak wiele, jak można by się tego spodziewać. Rejestracja firmy jest bezpłatna, ale pamiętajmy, że z chwilą jej zgłoszenia do ZUS-u zobowiązujemy się do opłacania podatków i odprowadzania składek. Konieczne będzie także prowadzenie księgowości, możemy zlecić to zadanie biuru rachunkowemu bądź korzystać z odpowiedniego programu komputerowego.