Kto się nie rozwija, ten się cofa – ta uniwersalna prawda ma zastosowanie również w przypadku menedżerów. Kluczowa rola, jaką odgrywają w organizacjach, ma ogromny wpływ na sukces zespołów oraz całej firmy. Jak w związku z tym można rozwijać swoje kompetencje menedżerskie?
Kluczowe umiejętności lidera
Wśród wielu kompetencji menedżerów warto wymienić te, które powinny być regularnie rozwijane:
- Zorientowanie na cel – dobry menedżer nie zarządza ludźmi dla samego zarządzania, ale ma na uwadze cele biznesowe całej organizacji. Wyznaczając odpowiedni kierunek, może wpływać na motywację pracowników i sens ich pracy. Dodatkową umiejętnością w tym zakresie będzie myślenie strategiczne, dzięki któremu realizacja celów ma swoją strukturę i nie jest prowadzona na zasadzie “jakoś to będzie”.
- Komunikacja – bez dobrego porozumienia się i słuchania trudno mówić o efektywnym menedżerze.
- Inteligencja emocjonalna natomiast to połączenie umiejętności zarządzania emocjami, empatii, zarządzania relacjami i samoświadomością. Chaos w sferze emocji może znacząco utrudniać pracę lidera. Inteligencja emocjonalna to natomiast rozpoznawanie i reagowanie na pojawiające się emocje z korzyścią dla życia zawodowego i osobistego.
- Umiejętność rozwiązywania problemów – nie ma na świecie środowiska zawodowego, w którym nie występują konflikty. Jedną z kluczowych kompetencji menedżerskich jest zdolność do aktywnego działania w tym obszarze.
- Zdolność podejmowania decyzji to umiejętność częściowo powiązana z rozwiązywaniem problemów i wyzwań. Menedżer musi umieć gromadzić dane, selekcjonować je i na ich podstawie podejmować rozsądne, czasem nawet trudne decyzje, które będą oparte na merytorycznych argumentach i będą powiązane z potrzebami pracowników i celami organizacji.
- Wiedza branżowa – bez względu na to, jakim zespołem menedżer zarządza, musi mieć wiedzę, aby aktywnie wspierać swoich pracowników w ich działaniach. Sama kompetencje menedżerskie to za mało.
- Delegowanie zadań – jedną z największych bolączek niedoświadczonych menedżerów jest mikrozarządzanie, a także branie na siebie obowiązków, które z powodzeniem mogą wykonywać inni członkowie zespołów. Delegowanie pozwala kadrze zarządzającej nie tylko skupić się na własnych obowiązkach, ale także przekazuje odpowiedzialność pracownikom i pokazuje zaufanie do ich umiejętności.
Sprawdź również: https://extended.tools/kompetencje-menedzerskie-podstawowe-cechy-i-umiejetnosci-dla-skutecznego-kierowania-zespolem/
Jak rozwinąć kluczowe kompetencje menedżerskie?
Zadając sobie powyższe pytanie, warto najpierw przekonać się, które z kompetencji faktycznie wymagają rozwinięcia. Pomóc w tym może badanie Extended DISC, które nie tylko analizuje styl zachowania osoby badanej, ale także pozwala sprawdzić, które z nich mogą wymagać szerszego komentarza i zmian. Narzędzie Extended DISC pozwala uzyskać raport “Mój styl zarządzania”, który daje wskazówki co do m.in. preferowanej roli w zespole, ale także czynników motywujących i reakcji na stres. Ponadto zawiera również informacje związane z preferowanymi zachowaniami w kontekście kluczowych predyspozycji menedżerskich. Świadomość własnych kompetencji pomaga w rozwoju, gdyż menedżer może inwestować więcej w konkretne umiejętności.