Metoda 5S odpowiada za właściwe przygotowanie stanowiska pracy do wykonywanych obowiązków. Pomocna jest w stworzeniu zorganizowanego i bezpiecznego miejsca pracy i coraz częściej stosowana jest nie tylko w firmach produkcyjnych, ale i w biurach. Metoda 5S wywodzi się z Japonii i jest zaliczana do jednego z narzędzi lean management. Zobacz, jak zorganizować miejsce pracy z pomocą metody 5S.

Gdzie można stosować metodę 5S?

Metoda 5S powstała z myślą o firmach produkcyjnych i tam też na początku była stosowana. Sprawdzała się na halach produkcyjnych, magazynach czy innych tego typu przestrzeniach. Dziś metodę 5S traktuje się jako uniwersalną. Zawitała ona do biur międzynarodowych korporacji oraz firm MŚP, które zajmują się nie tylko wytwarzaniem i sprzedażą towarów, ale również i świadczą usługi.

Jak wdrożyć metodę 5S w biurze? Etapy metody 5S

Wdrażanie metody 5S w biurze opiera się na 5 krokach. Kroki te należy dostosować do specyfiki przedsiębiorstwa oraz samego miejsca pracy. Nie mniej jednak główne zasady są takie same.

Pierwszym etapem metody 5S jest segregacja. Polega ona na rozróżnieniu, które ze zgromadzonych na biurko przedmiotów są potrzebne. Segregując rzeczy, a także foldery na firmowym komputerze należy przemyśleć, czy są one faktycznie niezbędne do pracy, czy też trzyma się je na zasadzie, że kiedy może się przydadzą i żal ich wyrzucać. Na zbędnych elementach wyposażenia firmowego biurka należy przykleić czerwone karteczki. Rzeczy co, do których roli nie jest się pewnym, można włożyć do tzw. czerwonego pola, z którego zawsze można je wyjąć i przełożyć na biurko, jeśli okaże się, że są one niezbędne do pracy.

Na kolejnym etapie wdrożenia metody 5S trzeba znaleźć nowe miejsce dla rzeczy, które pozostały na biurku po segregacji. Ten etap nazywany jest systematyką i opiera się na przeanalizowaniu położenia każdego detalu. Położenie powinno ułatwiać korzystanie z tego przedmiotu, a także utrzymanie porządku na stanowisku pracy. Należy zaznaczyć, że porządek ten ma być czymś naturalnym, a nie efektem wielogodzinnego sprzątania, systematyka to również ćwiczenia związane z wykształceniem u siebie nawyku odkładania rzeczy na miejsce.

Po zakończeniu systematyki przychodzi pora na sprzątanie. Na tym etapie konieczne jest zadbanie o porządek i czystość w miejscu pracy. Oznacza to więc, że sprząta się i myje biurko, krzesło, podłogi, komputera. Ważnym elementem tego etapu metody 5S jest również ustalenie grafiku sprzątania. Metodologia ta mówi, że należy na nie poświęcić ok. 5-10 minut dziennie na zakończenie pracy. Czas ten będzie przeznaczony na utrzymanie porządku, który wypracowało się na początku.

Czwartym etapem metody 5S jest standaryzacja. W standaryzacji pracownik jest zobowiązany do przestrzegania wypracowanych we wcześniejszych krokach zasad. Warto tutaj wprowadzić działania ułatwiające to, szczególnie są one ważne na początku. W tym celu w miejscu pracy można powiesić tablice opisujące sposób ułożenia rzeczy na biurku, instrukcje standardów pracy czy wyglądu stanowiska. Wszystko to pomoże w wyrobieniu sobie dobrych nawyków.

Ostatnim krokiem we wdrażaniu metody 5S jest samodyscyplina. Opiera się on na samodoskonaleniu i pilnowaniu wypracowanych rezultatów.

 

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here