Dane osobowe Klientów i ich zdolność kredytową sprawdzają głównie banki. Okazuje się jednak, że coraz częściej podobny system weryfikacji przyjmują również instytucje pozabankowe udzielające pożyczek. Osoby zainteresowane zaciągnięciem zobowiązania finansowego muszą liczyć się z wypełnieniem specjalnego formularza, na podstawie którego zostanie sprawdzona nie tylko ich tożsamość, ale również informacje na temat wcześniej zaciąganych pożyczek.

Weryfikacja danych Klientów jest konieczna – dzięki temu bezpieczna jest nie tylko firma, która udziela zobowiązania (nie naraża się na zbędne koszty finansowe i ryzyko niespłacenia pożyczki przez Klienta), ale również sam Klient (ma pewność, że instytucja, z którą podpisuje umowę, profesjonalnie podchodzi do oferowanych usług). Co w takim razie sprawdzają firmy udzielające pożyczek?

Pożyczki online: specyfika zaciąganych zobowiązań

Pożyczki online są zobowiązaniem w całości realizowanym przez Internet. Nie powinno zatem dziwić, że firmy stosują środki ostrożności podobne do tych realizowanych przez banki. Dzięki temu instytucje pozabankowe upewniają się, że Klient, z którym chcą podpisać umowę, jest rzetelny i spłacał wcześniejsze zobowiązania. Należy pamiętać, że oprócz historii kredytowej firma musi dodatkowo potwierdzić tożsamość Klienta, by mieć pewność, że nikt nie próbuje podszyć się pod kogoś innego.

Pożyczka przez Internet: jak wygląda weryfikacja?

Instytucje pozabankowe w podobny sposób weryfikują dane swoich Klientów i informacje dotyczące ich historii kredytowej. Np. w wonga.pl proces zaciągania zobowiązania jest kilkuetapowy. Podstawą jest wybór oferty; w tym celu Klient odwiedza stronę główną instytucji (www.wonga.pl) i zaznacza jedną z dwóch ofert – pożyczkę krótkoterminową lub pożyczkę ratalną. Po sprawdzeniu kosztów (można to zrobić za pomocą suwaków, które należy ustawić na wybrane wartości dotyczące wysokości pożyczki i długości okresu spłaty) Klient przechodzi do wypełnienia formularza, w którym podaje swoje podstawowe dane osobowe. Służy to zarówno weryfikacji tożsamości Klienta jak i sprawdzeniu informacji na jego temat w BIK i biurach informacji gospodarczej. Jeśli etap weryfikacji przebiegnie pozytywnie, a firma podejmie decyzję o przyznaniu środków finansowych, zawierana jest umowa (również za pośrednictwem Internetu). Mechanizm weryfikacji obejmuje w tym przypadku również jednogroszowy przelew z konta Klienta na konto firmy (instytucja upewnia się w ten sposób, że podpisuje umowę z osobą, która wypełniła formularz). Po zakończeniu procedury Klient czeka już jedynie na przyznane mu środki finansowe; pieniądze mogą pojawić się na koncie jeszcze tego samego dnia (choć zależy to od godziny rozpatrzenia decyzji i sesji wychodzących i przychodzących banków firmy i Klienta).

BIK: Biuro Informacji Kredytowej

Informacja o wszystkich zobowiązaniach finansowych zaciąganych przez poszczególne jednostki znajduje się w zbiorach Biura Informacji Kredytowej. Co ważne, początkowo BIK (założony przez Związek Banków Polskich i prywatne banki) gromadził dane dotyczące zobowiązań zaciąganych w bankach i SKOK-ach, jednak od pewnego czasu gromadzone są również informacje na temat pożyczek pochodzących z instytucji pozabankowych. Dotyczy to zarówno pożyczek (kredytów, kart kredytowych itd.) zarówno już spłaconych, jak i wciąż spłacanych, co daje firmom pełen pogląd na sytuację kredytową danej osoby.

Biura informacji gospodarczej

Drugim źródłem informacji na temat potencjalnego Klienta są biura informacji gospodarczej. BIG gromadzi dane nierzetelnych płatników; niektóre biura informacji gospodarczej mają w swych zbiorach wiadomości także na temat pozytywnie spłaconych zadłużeń. BIG służy jednak głównie weryfikacji Klientów, którzy wcześniej mieli problem ze spłatą zaciągniętego kredytu czy pożyczki. W Polsce działa obecnie 5 biur informacji gospodarczej (m.in. Krajowy Rejestr Długów BIG czy Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej).

Dlaczego instytucje pozabankowe sprawdzają swoich Klientów?

Należy pamiętać, że instytucje pozabankowe, podobnie jak banki, chcą chronić siebie i swoich Klientów przed nierzetelnością. Jeszcze do niedawna (a w przypadku niektórych firm – do tej pory) weryfikacja Klientów obejmowała bardzo podstawowy zakres wiadomości (z naciskiem na dane osobowe). Obecnie ten system jest rozbudowany, jednak wciąż w mniejszym stopniu niż w bankach. Możliwość zaciągania pożyczki online dodatkowo skraca proces; Klient zobowiązany jest jedynie do wypełnienia formularza, który może uzupełnić w dowolnym miejscu i momencie, bez konieczności wizyty w placówce pożyczkodawcy.

Na co zwrócić uwagę przy zaciąganiu pożyczki?

Przy wyborze pożyczkodawcy, oprócz atrakcyjności oferty, warto zwracać uwagę również na to, czy dana firma weryfikuje swoich Klientów – świadczy to o profesjonalizmie i rzetelności instytucji. Oprócz tego należy sprawdzić jak sformułowane są zasady przyznawania zobowiązania. Najlepiej, jeśli regulamin skonstruowano w sposób zrozumiały i niepozostawiający pola do nadinterpretacji. Przed wyborem pożyczkodawcy warto również poszukać opinii o danej instytucji; można to zrobić, odwiedzając portale eksperckie czy fora branżowe. Dobrym źródłem wiedzy są znajomi i rodzina – być może ktoś z najbliższego otoczenia korzystał już z usług konkretnej instytucji pozabankowej.

Artykuł sponsorowany.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here