Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią w Polsce 90% wszystkich podmiotów gospodarczych. To one w znacznej mierze odpowiadają za krajowe PKB oraz zatrudniają największą liczbę pracowników. Jednak działanie małych firm nie jest proste. Jednym z problemów, z którym muszą się zmierzyć, jest ten związany z odzyskiwaniem należności za wykonane usługi czy sprzedane towary. Windykacja w MŚP jest problemem, z którym nie radzi sobie większość przedsiębiorców. Zobacz jak ściągnąć pieniądze za zaległą fakturę?

Co robić, kiedy klient nie płaci?

Pierwszym działaniem, jakie należy podjąć w stosunku do klienta, który nie płaci zaległej faktury, jest podjęcie się polubownego załatwienia sprawy. Większość spraw udaje się rozwiązać bez przejścia na oficjalną drogę. W tym celu należy wykonać telefon do dłużnika oraz ustalić, dlaczego nie płaci i kiedy ureguluje płatność. Pierwsza rozmowa powinna nastąpić już w pierwszym dniu, jak upłynie termin płatności. Specjaliści radzą, aby windykacją zajmowała się jedna osoba, a kontakt z dłużnikiem był regularny. Uciążliwość telefonów i maili ma sprawić, że dłużnik będzie chciał jak najszybciej załatwić sprawę.

Przedsądowe wezwanie do zapłaty

Kolejnym etapem windykacji w MŚP jest wysyłka przedsądowego wezwania do zapłaty. Termin, kiedy należy przesłać oficjalne pismo, nie jest określony przez przepisy, ale przyjmuje się, że powinno to być od  do 14 dni. Wezwanie do zapłaty wysyła się listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, warto także przesłać mailem zeskanowany dokument. Powinno zawierać dane firmy, dane dłużnika, podstawę na, której opiera się swoje roszczenia, informacje o odsetkach. W przypadku, jeżeli pierwsze wezwanie do zapłaty nie przyniesie skutku, można wysłać następne, nie jest to jednak obligatoryjne.

Windykacja w e-sądach

Brak odzewu na tzw. miękką windykację jest podstawą do skierowania sprawy do sądu. Termin założenia sprawy również nie jest określany przez przepisy prawa, ale dobra praktyka mówi o odczekaniu 3 miesięcy od daty terminy palności. Firmy z sektora MŚP, które posiadają dobrze udokumentowaną sprawę, (podpisaną umowę o współpracy, potwierdzenia wysłania wezwania do zapłaty) mogą zamiast tradycyjnego sądu wybrać e-sąd.

Sąd elektroniczny zajmuje się rozpatrywaniem prostych spraw cywilnych, również tych z zakresu ściągania należności. Wyrok wydawany jest zaocznie i kończy się wezwaniem do zapłaty dłużnika – jeżeli uchyla się on od tego obowiązku, sprawa przejmowana jest przez komornika.

Sprzedaż długów

Alternatywą dla postępowania sądowego jest sprzedaż długu klienta. Dług można sprzedać firmie  zajmującej skupowaniem się długów lub wystawić na giełdzie wierzytelności. Korzystając z tych metod, należy się jednak liczyć, że prawie nigdy nie odzyskuje się wszystkich pieniędzy. Plusem tego rodzaju windykacji jest jednak szybkość.

Gdzie szukać pomocy?

Windykacją w MŚP często zajmują się działy księgowe lub właściciele firm, którzy nie są przygotowani do skutecznego odzyskiwania należność. Dlatego też przedsiębiorstwa, które chcą efektywnie odzyskać zadłużenia, mogą zwrócić się o pomoc do profesjonalnych firm windykacyjnych. Pomagają one w komunikacji z dłużnikiem oraz zajmują się monitoringiem wierzytelności.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here